Beneficis de la ceba

Beneficis de la ceba

Una de les característiques principals de les cebes per el que fa a la salut es el seu alt contingut en polifenols beneficiosos, que tenen un paper important en la prevenció i reducció de la progressió de la diabetis, el càncer i malalties neuro-degeneratives i cardiovasculars.

Els polifenols també exerceixen un important paper per ser un prebiòtic, el qual incrementa la proporció de bacteris beneficiosos en l’intestí, que és important per a la salut, el control de pes i la prevenció de malalties.

Les cebes contenen més polifenols que l’all o fins i tot que el porros, i són una de les millors fonts d’un tipus de polifenols anomenats flavonoides, especialment el flavonoide quercetina.

Nutrients de la ceba

El principal component de la ceba, amb diferència, és l’aigua, ja que suposa el 90% de la seva composició. Per això, sorprèn que en el 10% restant trobem tants nutrients i amb tantes propietats beneficioses.

  • Olis essencials, responsables de la majoria de les propietats de la ceba que més endavant comentarem, encara que també són culpables del llagrimeig que patim quan la pelem.
  • Vitamines del grup B necessàries per al correcte funcionament del sistema nerviós i del immunitari; també vitamina E i C, amb potent acció antioxidant.
  • Múltiples minerals i oligoelements com potassi, magnesi, fòsfor, calci, sodi i sofre entre d’altres.
  • Aminoàcids essencials.
  • Fibra

La QUERCETINA

La quercetina és un potent antioxidant amb propietats antiinflamatòries que pot ajudar a combatre les malalties cròniques com les malalties cardíaques i el càncer. En estudis de laboratori, la quercetina va demostrar evitar l’alliberament d’histamina (les histamines són substàncies químiques que causen reaccions al·lèrgiques).

Això és el que fa que els aliments rics en quercetina com la ceba siguin “antihistamínics naturals.” A més, la quercetina pot:

  • Reduir el risc d’aterosclerosi
  • Ajudar a prevenir la mort per malalties del cor
  • Reduir la pressió arterial
  • Alleujar els símptomes de la cistitis intersticial
  • Reduir els símptomes de la prostatitis
  • Inhibir el creixement de cèl·lules de càncer de mama, còlon, pròstata, ovari, endometri i dels tumors de pulmó
  • Disminuir el risc de càncer de pulmó, especialment entre els fumadors
CEBA VERMELLA

 

Les Cebes Proporcionen el Prebiòtic Inulina i Podrien Ajudar a Prevenir les Úlceres

 

Els probiòtics no es poden digerir, però ajuden a nodrir les bacteris beneficiosos en el cos. Aquests bacteris beneficioses al seu torn ajuden a digerir i absorbir els aliments, i exerceixen un paper important en la seva funció immunològica. Un d’aquests prebiòtics és la inulina, una forma soluble en aigua de la fibra alimentària que es troba a les cebes.

La inulina té diversos beneficis per a la salut. Entre les dones amb obesitat, el consum d’inulina va canviar positivament la composició de la microbiota intestinal en una forma que podria ajudar a promoure la pèrdua de pes o reduir el risc de diabetis.

A més, entre les dones amb diabetis tipus 2, les que van prendre la inulina van tenir millor control glucèmic i una major activitat antioxidant. La inulina fins i tot pot ajudar a alleujar el estrenyiment. Els aliments rics en flavonoides com la ceba també poden inhibir el creixement del H-pylori, un tipus de bacteri responsable de la majoria de les úlceres.

Altres beneficis de la ceba

  •  Diürètica. Una de les propietats més conegudes de la ceba és l’acció diürètica, per la qual cosa és molt recomanable en pacients amb insuficiència renal, gota o hiperuricèmia, càlculs renals, edemes o hipertensió. Pel seu efecte diürètic, però també pel seu alt contingut en aigua i fibra i baix en greixos i sucres, és indispensable en qualsevol dieta.
  • Té acció expectorant, així com bactericida i fungicida. És molt útil en processos com refredats, bronquitis, faringitis i altres afeccions respiratòries. De fet, un remei molt usat en aquests casos, és col·locar una ceba partida per la meitat al costat del llit a la nit. En els últims anys, també s’ha demostrat el seu efecte beneficiós en el tractament de l’asma i de les al·lèrgies.
  • Per el cor i la circulació. És un potent cardio-protector gràcies a la seva propietat antitrombòtica, hipolipemiant (això és la capacitat de disminuir els nivells de colesterol i triglicèrids) i hipotensora, sempre que es consumeixi de forma habitual.
  • Depurativa. La tan coneguda acció depurativa de la ceba és perquè és capaç d’eliminar les toxines i ferments que es produeixen a l’estómac després de la digestió, procés que també afavoreix l’estimular al fetge, pàncrees i vesícula perquè segreguin les substàncies necessàries. Aquestes propietats només es donen quan es consumeix crua.
  • Afavoreix el sistema circulatori. Degut a les grans quantitats de quercetina que posseeix te la propietat d’afavorir la circulació sanguínia. A més la ceba pot prevenir la trombosi i l’envelliment de les arteries i venes per el seu contingut en Sílice. També redueix el colesterol i incrementa la capacitat de la sang per dissoldre coàguls interns, prevenint d’aquesta manera la trombosi coronària.

 

CEBA GROGA

 

  • La ceba te propietats anti-anèmiques. Te propietats anti-anèmiques, gracies al fet que aporta Ferro, Fòsfor i vitamina E, que ajuda a la generació de glòbuls vermells i a reposar la pèrdua de sang.
  • Problemes respiratoris – Expectorant natural. La ceba és rica en Vitamines A i C que ajuden a resoldre tot tipus d’afeccions respiratòries. Els olis Essencials que generen a els seus compostos ensofrats tenen efectes expectorants beneficiosos en cas de refredats i bronquitis.
  • Ceba per controlar la Hipertensió. El potassi conté la Ceba afavoreix l’eliminació de l’excés de líquids i això és beneficis en cas de patir hipertensió, gota i càlculs renals.
  • Propietats diürètiques i depuratives de la ceba. La ceba evita la retenció de Líquids gràcies a seva aportació de potassi i baix contingut de sodi que afavoreix l’eliminació de l’excés de líquids i d’aquesta manera allibera de toxines l’organisme.
  • Pròstata i ronyons. Una sopa de Ceba cada dia és beneficiosa com a tractament per a la pròstata i a els ronyons.
  • Malalties del sistema nerviós. Per el seu important contingut de vitamina B, Potassi que és necessari per a la transmissió i generació de l’impuls nerviós i Magnesi relacionat amb el funcionament del sistema nerviós i muscular.
  • Beneficis per aprimar i en el Control de l’Excés de pes. La ceba es ideal per a incloure en qualsevol dieta per aprimar per el seu baix valor calòric, el seu elevat contingut en fibra que millora el trànsit intestinal, el seu efecte depuratiu que ajuda a eliminar toxines i evitar la retenció de líquids. A més la ceba aporta sensació de sacietat després de consumir-la.
  • Beneficis de la Ceba en Dones embarassades i nens. La ceba és un aliment a tenir en compte en l’alimentació dels nens i de la dona embarassada gràcies al seu contingut en folats fonamental per al creixement i desenvolupament correcte del fetus en els primeres setmanes de gestació.
  • Potent antioxidant. El contingut de vitamina A, C, els compostos de sofre i la gran quantitat de flavonoides com els antocianines i la quercetina, fan de la ceba un potent antioxidant.
  • Antiasmàtica i antiinflamatòria. Algun dels components sulfurosos de la ceba compleixen una acció antiasmàtica i antiinflamatòria.
  • Altres Beneficis de la Ceba per a la salut.
    La ceba combat el Restrenyiment, regula el sistema digestiu, mantenint el balanç dels ferments digestius i prevenint a els paràsits intestinals.
    La Ceba actua com ara un antisèptic natural aplicada externament i te la capacitat de reduir la inflamació renal.
    També te propietats medicinals contra la tuberculosi, diabetis, nefritis, reuma, ciàtica, descalcificacions òssies, insomni, alcoholisme i tabaquisme.

 

CEBA BLANCA

Contraindicacions de la Ceba

Si la ceba és consumeixi en grans quantitats pot provocar uns quants problemes intestinals com gasos i flatulències a causa del seu contingut en compostos de sofre. Hauran d’evitar un consum excessiu aquelles persones amb un estómac delicat, que pateixin d’acidesa estomacal o tinguin tendència a la flatulència o meteorisme.

 

Coses a tenint en compte

  • Tipus de cebes. Dels diferents tipus de ceba podem resumir els que més utilitzem a Catalunya, la blanca, la groga i la vermella; d’aquestes la vermella sembla ser la que te les qualitat més grans en el sentit de la salut.
  • Crues o cuites. Les cebes crues mantenen més les seves propietats, però, també, es pot considerar els mètodes d’enfornar, saltejar i bullir; on un estudi va observar que els mètodes de coure poca estona i saltejar van augmentar d’un 7 a 25% la concentració de quercetina, mentre que el mètode de coure molta estona va disminuir la seva concentració en un 18%.
  • Pelar-les poc. Es creu que les capes externes són més nutritives i contenen una major concentració de flavonoides. Per això es recomana pelar-les el menys possible.
  • Cebes orgàniques. Com en tots els aliments, els orgànics, ecològics, de temporada i de proximitat, són els més recomanables i els que contenen els seus principis beneficiosos en millor proporció.

 

Fonts:

http://elscriticats.blogspot.com/2015/11/beneficis-i-propietats-curatives-de-la.html
https://mejorconsalud.com/propiedades-de-la-cebolla/
https://articulos.mercola.com/sitios/articulos/archivo/2016/08/21/beneficios-de-salud-de-cebollas.aspx
https://articulos.mercola.com/sitios/articulos/archivo/2017/09/04/cebollas-organicas.aspx

Article en PDF: Beneficis de la ceba  –  Beneficios de la cebolla

 

 

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s