Beneficis de prendre el sol

Beneficis de prendre el sol

Ara que ens acostem al estiu tornem a preguntar-nos per els beneficis o perjudicis que produeixen els raigs solars en el nostre cos. Ja sabem que el sol és el millor metabolitzador de la vitamina D en el nostre organisme i que la no exposició produeix un dèficit d’aquesta vitamina, però a més te d’altres beneficis importants com són la producció de beta-endorfines, que fan que en sentim millor, i el òxid nítric, que pot ajudar a baixar la pressió arterial, i una sèrie d’altres substàncies químiques que poden millorar la nostre salut.

Raigs del Sol per a la Salut

Quan ens exposem als raigs de sol, tota l’energia del sol arriba a la nostra pell. Durant els últims 40 anys, els dermatòlegs han promulgat la idea que mai ens hem d’exposar als raigs del sol, ja que pot danyar la pell i causar càncer de pell.

El que no s’adonen és que quan ens exposem als raigs del sol, molts processos biològics importants es produeixen a la pell. El que és diferent de prendre vitamina D per via oral.

Mentre que prendre un suplement vitamina D per via oral millorarà el seu estat de vitamina D, si es renuncia al sol directe s’estarà renunciant als beneficis que li ofereixen els raigs del sol més enllà de la producció de vitamina D.

“És important entendre que quan està exposat als raigs del sol, també està exposat a l’enorme quantitat d’energia que penetra en el seu cos.

També és important entendre que l’atmosfera absorbeix la major part de la radiació nociva que el sol allibera incloent els raigs X, radiació gamma i radiació ultraviolada C (UVC).

Així que, quan observem l’espectre solar per veure la quantitat d’UV que realment està arribant al planeta Terra, és una quantitat molt petita. I de tota l’energia que ve dels raigs del sol, és una quantitat molt mínima o menys d’aquesta.”

Dr. Michael F. Holick (especialista en vitamina D, Nutrició, Fisiologia, Biofísica…)

Diferència entre la radiació UVA i UVB

Hi ha dues formes de radiació UV que arriben a la superfície de la Terra: els raigs UVA i els UVB. Els UVB tenen una menor longitud d’ona, però major energia que els raigs UVA. Curiosament, tot i la major energia, no penetren tant profundament a la pell com els UVA.

La raó d’això és perquè les proteïnes d’ADN, ARN i altres substàncies químiques en la seva epidermis absorbeixen la radiació UVB de manera molt eficient.

La radiació UVA, per contra, no és absorbida tan eficientment, de manera que penetra més profundament en la seva epidermis i pot causar danys a la pell, incloent un entrecreuament de la matriu de col·lagen, la qual cosa augmenta el risc d’arrugues.

A mesura que la seva pell està exposada a la llum del sol, els melanòcits a la pell creen melanina, un pigment que actua com un protector solar natural. L’exposició a raigs UV també causa un entrecreuament en el seu ADN, però la seva pell alberga enzims que descomponen i separen aquests entrecreuaments d’ADN.

Per tant, la seva pell en realitat està perfectament dissenyada per tractar i curar el dany de l’ADN produït per l’exposició al sol.

“Si ens fixem en l’espectre solar i veiem que la radiació és responsable de causar ardor i en que la radiació està causant la producció de vitamina D, de fet, l’eritema [enrogiment de la pell] es produeix principalment just en el nivell més alt on la vitamina D també està sent produïda.

    Al voltant de mig dia, el 15% de l’enrogiment de la pell es produeix per l’exposició als raigs UVA, però el 85% és pels raigs UVB. Els raigs UVA provocaran cremades solars, independent de la radiació UVB.

    La conclusió, per descomptat, i el missatge que sempre he estat donant és que mai esperi fins a obtenir cremades solars. Això és el més perjudicial per a la seva pell, la qual cosa augmenta el risc de càncer de pell, així com arrugues “, explica el Dr. Holick.

    “Podrien els raigs del sol danyar la seva pell? Jo no crec que hi hagi cap dubte que l’exposició excessiva, sobretot en la part superior de les seves mans i de la cara, pugui causar el que s’anomena queratosis actínica.

    El que es coneix com a etapa inicial de càncer de pell. Si està constantment rebent una exposició excessiva a la llum solar, sens dubte pot convertir-se ja sigui en cèl·lules escamoses basals o escamoses.

    [No obstant això] aquests són càncers de pell que generalment són fàcils de detectar i de tractar. El melanoma és el càncer de pell més letal, [però] resulta que la majoria dels melanomes es produeixen a les zones menys exposades al sol. L’exposició ocupacional als raigs del sol en realitat disminueix el risc de melanoma “.

Com es produeix la vitamina D en l’exposició solar?

La investigació realitzada per l’equip del Dr. Holick ha demostrat que si viu en un país on hi ha poca exposició solar, no pot produir vitamina D a la pell entre novembre a febrer. Fins i tot a països com Catalunya només es crea entre el 10 a 20% de la vitamina D que produiria durant l’estiu.

Un factor que influirà en la seva capacitat de produir vitamina D a les latituds del nord és la seva elevació. A uns 4500 metres, pot produir quantitats sòlides de vitamina D fins i tot a l’hivern, a causa que els raigs del sol tenen menys atmosfera per penetrar en les zones altes.

“També ens han dit que sortim a córrer d’hora o al vespre per crear vitamina D. es diu que és menys perjudicial per a la seva pell.

Però, resulta que probablement és un moment poc indicats per estar fora, perquè no hi han raigs UVA que ens puguin beneficiar, el que pot alterar el sistema immunològic i fins i tot podria augmentar el seu risc de melanoma. Però en essència, no generar res de vitamina D, “adverteix el Dr. Holick.

“La vitamina D es produeix a la pell entre les 10 del matí i fins a les 3 de la tarda per la mateixa raó que només es genera vitamina D a la primavera, estiu i tardor. Al matí molt d’hora i a la tarda, els raigs del sol son molt escassos i absorbits per la capa d’ozó. Com a resultat d’això, la seva pell no genera vitamina D “.

Quanta Exposició al Sol És Necessària?

Per determinar això, el Dr. Holick va realitzar un estudi per veure quina quantitat de vitamina D produeixen els adults al usar un llit de bronzejat just el temps suficient per obtenir una “dosi mínima d’eritema”.

Van determinar que això és equivalent a prendre de 15 000 a 20 000 UI de vitamina D. Com a recomanació general, el Dr. Holick suggereix començar la seva exposició als raigs del sol a la primavera, al principi entre un terç o la meitat del temps que normalment li prendria a la seva pell desenvolupar un to fosc a la meitat de l’estiu.

Així que, per exemple, si normalment es posa vermell després d’exposar-se durant 30 minuts al sol al mes de juny, es pot començar a exposar els seus braços, cames, abdomen i esquena, durant 10 a 15 minuts al dia. Després d’això, poseu-vos roba protectora per evitar l’exposició excessiva. Cada dia, augmenti la quantitat de minuts per tal de crear un bronzejat. Recordeu que la pigmentació de la seva pell influirà en la quantitat de sol que pot tolerar.

El pigment de la melanina a la pell és un protector solar natural, que absorbeix la llum ultraviolada que arriba a la seva pell. Com a resultat, redueix notablement l’eficiència de la seva pell per produir vitamina D. Com a resultat, les persones de pell fosca necessiten més exposició al sol que les persones de pell clara amb la finalitat de produir la mateixa quantitat de vitamina D.

Com la Vitamina D beneficia la Funció Immunològica?

És sabut que les persones que viuen en latituds més baixes tenen menor risc de desenvolupar esclerosi múltiple (EM), una malaltia autoimmune. També sabem que si viu més al nord durant els primers 10 anys de la seva vida, vostè duplica el seu risc de desenvolupar EM per la resta de la durant la seva vida, no importa on visqui.

La diabetis tipus 1 és una altra malaltia crònica que sembla estar estretament lligada a la deficiència de vitamina D. Si viu en l’equador, té una probabilitat 15 vegades menor de desenvolupar diabetis tipus 1 que si viu en l’extrem nord.

Un estudi realitzat en 2001 publicat a la revista The Lancet va mostrar que els nens que van rebre 2 000 ius de vitamina D per dia durant el seu primer any de vida tenien un risc el 88% menor de desenvolupar diabetis tipus 1.

La investigació també ha demostrat que les dones que tenen el major consum de vitamina D redueixen el risc d’artritis reumatoide en aproximadament 44%. I tenir un nivell de 25-hidroxivitamina D de 38 nanograms per mil·lilitre (ng / ml) ha demostrat reduir en un 50% el risc d’infeccions en el tracte respiratori superior.

    “També sabem que les cèl·lules immunes conegudes com macròfags activen la vitamina D per tal de programar a les cèl·lules immunes perquè ajudin a combatre les infeccions com la tuberculosi … Per tant la vitamina D és molt important per ajudar a combatre les malalties infeccioses. “

En els últims anys, els científics han arribat a reconèixer que un gen que es troba en la glàndula pituïtària anomenat gen proopiomelanocortina (POMC) també es troba en les cèl·lules cutànies. Quan la pell està exposada a la radiació UVB, aquest gen s’activa. El Dr Holick explica com aquest gen ajuda a modular la inflamació i la funció immunològica:

“El gen POMC … produeix l’hormona corticotropina (ACTH). Aquesta hormona li indica a les glàndules suprarenals que produeixin cortisol, que pot ajudar a modular el sistema immunològic.

També té altres efectes, incloent-hi regular altres tipus d’activitat inflamatòria … Així que, actualment estem començant a entendre per què l’exposició al sol ajuda a reduir el risc de malalties autoimmunes “.

La Vitamina D Redueix el Risc de Càncer

La vitamina D es produeix a la pell, i després el seu fetge la converteix en forma de “25-hidroxivitamina D” la forma normal de circular per el nostre organisme. Posteriorment, se’n va als ronyons, on es converteix en 1,25 dihidroxi vitamina D.

Entre els anys 1970 i 1980, els investigadors sabien que el seu intestí, els ossos i els ronyons (els òrgans que regulen el metabolisme del calci) tenen receptors de vitamina D. Aquests receptors de vitamina D interactuen amb la forma activa, que desbloqueja la informació genètica, la qual augmenta l’absorció de calci en l’intestí, ajuda a mobilitzar el calci dels ossos, i manté el calci en els ronyons.

Entre els anys 1980 i 1990, van començar a adonar-se que aquestes cèl·lules i teixits no són les úniques que tenen receptors de vitamina D, també el còlon, la pròstata, la mama, el cervell, el cor i la sang, només per nomenar-ne uns quants. La pregunta òbvia va ser per què? Doncs resulta que, els receptors de la vitamina D que es troben per tot el cos tenen una important funció anti-cancerígena.

“Una de les primeres peces d’evidència científica va ser desenvolupada pel Dr. Toshio Suda, el 1979. Ell va demostrar que, si es pren una cèl·lula leucèmica que tingui un receptor de la vitamina D i la cova amb la forma activa de la vitamina D, aquesta cèl·lula leucèmica es convertirà en normal, es transformarà novament en una cèl·lula normal.

Això va començar a introduir el concepte que potser alguns dels estudis d’associació que suggereixen que l’exposició als raigs del solar redueix el risc de càncer podrien estar relacionats amb la vitamina D.

De fet, un dels primers estudis d’associació realitzats el 1915 va demostrar que, si treballa en llocs tancats i viu a en un lloc poc assolellat, té un risc vuit vegades major de desenvolupar un càncer mortal i morir d’aquest càncer a diferència que si hagués treballat a aire lliure.

Un estudi ben executat, realitzat al Canadà va mostrar que … les dones que tenien una millor exposició als raigs del sol a l’adolescència i edat adulta tenien un risc 69% menor de desenvolupar càncer de mama en les seves vides futures …

Això clarament demostra que l’exposició als raigs del sol o l’exposició lleugera al sol, al llarg de la seva vida, ajuda a reduir el risc de càncers mortals en el futur. De què es tracta aquesta associació? Com és possible que l’exposició als raigs del sol i millorar el seu estat de vitamina D puguin reduir el risc de càncer?

[Nosaltres] treballem amb el Dr. Gary Schwartz i va demostrar que les cèl·lules de pròstates humanes, obtingudes en el moment de la biòpsia de pròstata, tenien la capacitat d’activar la vitamina D.

Llavors vam començar a adonar-nos que hi ha una nova funció principal de la vitamina D que havíem ignorat, és … si augmenta els seus nivells sanguinis de 25-hidroxivitamina D en un rang saludable de al voltant de 30 ng / ml, aquesta 25 hidroxivitamina D pot activar-se en la seva pròstata, còlon, mama i cervell i aquesta vitamina D activada té la capacitat de regular fins a 2.000 gens en el seu cos, ja sigui directament o indirectament.

Això és al voltant d’una sisena part del genoma humà. Aquests gens han estat relacionats amb el control de més de 80 diferent processos metabòlics, incloent una millor reparació de l’ADN, que té una activitat antioxidant, regulació de la proliferació i diferenciació cel·lular i millor funció immunològica “.

Mecanisme per el que la Vitamina D pot prevenir el  Càncer sense afectar negativament el Metabolisme del Calci

L’equip del Dr. Holick va trobar que la vitamina D treballa localment a nivell cel·lular, en activar i desactivar al voltant de 290 gens, i això va ser la clau per explicar com la vitamina D ajuda a prevenir el càncer.

D’altra banda, van trobar que quan s’activa la vitamina D, diguem en el còlon o en una cèl·lula cerebral per regular gens per tal de millorar la salut de la cèl·lula, a la vegada, provoca la seva pròpia autodestrucció. Això és important perquè si la forma activa de la vitamina D entrés en el seu torrent sanguini, podria afectar negativament el metabolisme del calci.

“És una cosa intel·ligent per part de la mare naturalesa”, diu el Dr. Holick, resumint novament el procés de la següent manera: “Per tant, vostè activa la vitamina D en els ronyons per regular el calci i el metabolisme ossi.

Però ara, hem descobert que un nou i important component de la història de la vitamina D és que s’està activant localment la vitamina D en moltes cèl·lules de tot el cos, i elles estan tenint tots aquests efectes en els seus gens, i després la cèl·lula el destrueix perquè mai entri al torrent sanguini i mai tingui un efecte sobre el metabolisme del calci …

Així que el meu missatge és clar. Alimenti adequadament als seus gens i millori el seu estat de vitamina D “.

Habilitats neuroprotectores de la Vitamina D

La vitamina D, també te un paper important en la neurotransmissió, i la deficiència de la vitamina D s’ha associat amb diversos trastorns cerebrals i neurològics, incloent els següents:

  • Disfunció cognitiva i la malaltia d’Alzheimer (En un estudi, els que van tenir major deficiència de vitamina D, van tenir un increment relatiu en el risc de patir deteriorament neuro-cognitiu)
  • Increment en el risc d’esquizofrènia
  • Malaltia de Parkinson
  • Vessament cerebral
  • Epilèpsia
  • Depressió

Molts més beneficis del sol a més de la Vitamina D

Hi ha molts beneficis per a la salut en l’exposició als raigs del sol, a més de la producció de la vitamina D. Per exemple, els raigs solars són importants per a la regulació del seu ritme cardíac, i la teràpia de llum ha mostrat ser efectiva contra la depressió; en tots dos, en el trastorn afectiu estacional (SAD) i en el trastorn depressiu major.

L’exposició als raigs del sol, també ens fan sentir bé. La raó d’això, és perquè els raigs ultraviolats estimulen les cèl·lules epidèrmiques, conegudes com queratinòcits i les converteixen en beta-endorfines.

Un estudi fet a l’Hospital General de Massachusetts va demostrar que quan els adults saludables estan exposats als raigs ultraviolats d’ona llarga (UVA) i als d’ona mitjana (UVB), van incrementar els nivells de beta-endorfines a la sang, al voltant d’un 44%. Les beta-endorfines probablement també entrin al cervell, i ja que són opioides endògens, ens fan sentir bé.

L’exposició al sol, també té diversos beneficis cardiovasculars, causen vasodilatació i redueixen el risc de malaltia vascular perifèrica i infart del miocardi. L’estudi Framigham Heart va demostrar que les persones deficients en vitamina D, van tenir un risc 50% més alt de patir un atac cardíac, per la qual cosa es pensa que la vitamina D és molt important per a la salut cardiovascular.

L’exposició al sol, també té diversos beneficis cardiovasculars, més enllà dels efectes de la vitamina D. L’òxid nítric que es produeix en la seva pell en resposta als raigs del sol, també pot jugar un paper, perquè ajuda a dilatar els vasos sanguinis i a reduir la pressió sanguínia.

L’òxid nítric, també té diversos altres beneficis en la salut. Per exemple, pot:

  • Induir la producció de la melanina
  • Alterar la funció immunològica
  • Millorar la cicatrització de les ferides
  • Tenir efectes antimicrobians

Quan s’exposa a la llum del sol, les seves molècules d’hemoglobina també alliberen monòxid de carboni, que en petites quantitats pot causar vasodilatació i reduir la pressió sanguínia. El monòxid de carboni, també pot actuar com un neurotransmissor, i té efectes benèfics en el seu sistema nerviós. Pot causar relaxació, i té una acció antiinflamatòria.

“Hi ha altres estudis que mostren altres beneficis per a la salut … Ara estan començant a utilitzar uns làsers vermells i blaus per afectar els fibroblasts i produir col·lagen saludable en el seva dermis. S’han fet estudis per mostrar que l’efecte de la llum vermella i fins i tot infraroja, és efectiva per reduir les arrugues i les línies d’expressió, i milloren la densitat del seu col·lagen intradèrmic.

La llum blava ha demostrat fer el mateix. També, estudis han mostrat que milloren la cicatrització de les ferides. Per tant, hi ha una varietat d’efectes biològics de la llum en la pell que estan per sobre i més enllà de la vitamina D “, el Dr. Holick comenta.

Font i versió en castellà: ARTICLES Dr MERCOLA

Més informació sobre la vitamina D i el càncer

Beneficis de prendre el sol

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s