Aquests 10 aliments és imprescindible que siguin ecològics

Aquests 10 aliments és imprescindible que siguin ecològics

Sempre són preferibles els aliments biològics que els que pot comprar a qualsevol supermercat que no segueixen aquests criteris en el seu cultiu o la seva cria. Però hi ha deu aliments concrets en què no és preferible, sinó que és imprescindible. El lloc web Bioalaune ha elaborat una llista amb aquests 10 aliments que és obligat consumir de producció ecològica. (1)

Es tracta dels enciams, les maduixes, les pomes, el raïm, els pebrots, les patates, la carn de boví, la llet, el pollastre i els ous

  1. L’enciam que es consumeixi ha de ser ecològica sense cap dubte, ja que el mengem cru. Les seves fulles, en ser de grans dimensions, estan molt exposades als pesticides, fins al punt que el 80% dels enciams presenta residus i el 16% conté fins i tot substàncies químiques prohibides. (2)
  2. Les maduixes, en conrear arran de terra, són molt vulnerables als paràsits i a la floridura, pel que són fortament tractades. Desconfiï especialment de les maduixes molt vermelles, lluents i sense cap defecte: és freqüent que hagin estat tractades amb captano, un fungicida que els confereix aquest bonic color.
  3. Les pomes retenen tots els pesticides a la pell i, com aquesta pell és molt fina (en comparació de la de la taronja, el plàtan, el coco o, fins i tot, la pera), deixa també passar productes químics a la polpa.
  4. El raïm. La vinya és una planta molt fràgil; és una diana fàcil per a insectes i floridures, per la qual cosa es tracta de manera regular amb diferents pesticides. I per això és important triar raïms i vins procedents de l’agricultura ecològica.
  5. El pebrot. Perquè mengem el pebrot sencer i perquè té una pell fina també és important triar-lo ecològic. El pebrot ha estat catalogat entre les hortalisses més exposades als pesticides durant el seu cultiu per la gran ONG nord-americana Environmental Working Group.
  6. La patata. Quan no és de cultiu ecològic, és un concentrat de pesticides. Durant el seu cultiu és sotmesa de mitjana a cinc tractaments, el que té com a conseqüència que en la seva pell es trobin residus, fins i tot després de netejar-les.
  7. La carn de boví no s’ha de consumir si no podem conèixer amb precisió el seu origen, la seva alimentació i la seva manera de cria. És un fet que hi ha problemes en cada etapa. Recordem que la vaca és un remugant que s’alimenta en la naturalesa d’herbes i de fulles, no de grans de blat de moro ni de pinso de triturat de soia.-
    A Una alimentació rica en cereals torna als animals malalts i obesos, el que resulta avantatjós des del punt de vista comercial per a les carns venudes al pes, però no per la qualitat de la carn.
    B D’altra banda, una alimentació natural a base de pastures a l’estiu i fenc a l’hivern produeix en l’animal un greix més sa, més ric en omega 3. No obstant això, cal anar amb compte amb el que els animals pasturen a les zones naturals , ja que els pesticides es concentren en la carn animal, on la seva concentració és 14 vegades més elevada que en els vegetals.
    C-El cas és que tots els anys s’administren als animals de cria grans quantitats d’antibiòtics per prevenir tot tipus de malalties i afavorir l’increment de pes. Aquests antibiòtics es troben sense cap mena de dubte en el filet que després vostè es menja (67,7 mg per kg de carn) i després passen a l’organisme, el que afavoreix l’aparició de bacteris resistents. És el súmmum, quan al mateix temps se sap que cal evitar abusar dels antibiòtics.
  8. La llet: el fenomen de la bioconcentració dels pesticides es produeix també en la llet i els productes lactis. Contenen de mitjana 5,5 vegades més residus de pesticides que els vegetals. D’altra banda, la llet de ramaderia industrial és massa rica en hormones bovines i en factors de creixement, que afavoreixen l’augment de pes i també augmenten el risc de càncer. Cal saber que actualment se segueix tractant a les vaques després d’haver estat inseminades.
  9. El pollastre. Per desgràcia, el pollastre hormonat no és una llegenda. Les granges de cria intensiva de pollastres utilitzen les hormones tant com els medicaments i els antibiòtics, que són indispensables per evitar les epidèmies en aquests entorns semblants a camps de concentració. Un pollastre ecològic criat a l’aire lliure, a ser possible en un corral que vostè conegui, no tindrà ni el mateix gust, ni la mateixa textura, ni els mateixos perills per a la salut.
  10. Els ous. Igual que els bovins, els pollastres no mengen en estat natural gra ni cereals. La gallina que viu en llibertat és un animal que menja cucs, llimacs, cargols, llavors i vegetals que picoteja al seu voltant. Té necessitat de gratar la terra i, amb aquesta dieta, produeix normalment ous rics en omega 3.

 

Altres coses que afegir a la llista

A aquesta llista tan interessant, afegiria en primer lloc que totes les hortalisses i fruites ecològiques són preferibles a les hortalisses i fruites produïdes per l’agricultura convencional.

 

De la mateixa manera que vull evitar gastar-me els diners en il·lusòries “galetes ecològiques” i altres dolços, incloses les begudes ensucrades, em resulta difícil imaginar que sigui igual que una hortalissa o una fruita sigui ecològica o no.

Perquè no cal oblidar que, d’una banda, hi ha la qüestió del contingut en pesticides, vitamines i nutrients -que no és el mateix en uns i altres- i, per tant, els efectes sobre la seva pròpia salut. Però també hi ha la qüestió, que també és molt important, dels mètodes que s’empren en un i altre tipus d’agricultura sobre els sòls i el medi ambient en general.

I una cosa molt important també: a aquesta llista afegeixo els olis. Els olis són cossos grassos que tenen una gran capacitat d’atrapar les molècules que estiguin al seu abast. Per això, si posa mantega al costat d’una ceba o un peix, agafarà ràpidament el gust d’aquests. És el motiu pel qual els olis s’utilitzen tradicionalment com a substrats per als perfums i és també el motiu que, per exemple, calgui evitar tallar la mantega amb el mateix ganivet amb el que acabem de pelar un all.

Per tant, jo sempre trio els meus olis amb la màxima cura: no només han de ser ecològics, verges i de primera pressió en fred (per tant sense dissolvents), sinó que també és molt important adquirir-los en ampolles de vidre fosc per protegir el oli dels efectes oxidants dels raigs ultraviolats que destrueixen els àcids grassos poliinsaturats més fràgils, sobretot els omega 3. Es pot també comprar l’oli en llauna, però costa més trobar-així.

 

Fonts:

  1. “Les 10 aliments à consommer bio absolument”. Publicado el 27.10.15 en com
  2. “Exppert 5: Des pesticides dans des salades”. Publicado el 22.09.15 en generations-futures.fr.
Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s