Hannah Arendt

(Hannover, 1906 – Nova York, 1975) Filòsofa alemanya. D’ascendència jueva, va estudiar a les universitats de Marburg, Friburg i Heidelberg, i en aquesta última va obtenir el doctorat en filosofia sota la direcció de K. Jaspers. Amb l’arribada de Hitler al poder (1933), es va exiliar a París, d’on també va haver de fugir el 1940, establint-se en Nova York. El 1951 es va nacionalitzar nord-americà. En “Els orígens del totalitarisme” (1951), la seva obra més reconeguda, sosté que els totalitarismes es basen en la interpretació de la llei com a «llei natural», visió amb la qual justifiquen l’exterminació de les classes i races teòricament «condemnades» per la naturalesa i la història. Altres obres seves són La condició humana (1958), Eichmann a Jerusalem (1963), Homes en temps ombrívols (1968), Sobre la violència (1970) i La crisi de la república (1972).

Hannah-Arendt

Coneguda principalment com a assagista política, Hannah Arendt també va ser una crítica literària subtil i atenta. Entre 1924 i 1929 va cursar estudis de filosofia i teologia, primer a Marburg i en Friburg i, finalment, a Heidelberg. Va tenir per mestres a Edmund Husserl, Martin Heidegger i Karl Jaspers. Amb aquest últim es va llicenciar en 1928. Obligada a abandonar l’Alemanya hitleriana en 1933, es va traslladar a França. Internada a 1940 amb altres emigrats, va aconseguir fugir durant l’ocupació, instal·lant-se als Estats Units. Allà va col·laborar en nombroses revistes i, després d’haver estat convidada successivament per les universitats de Berkeley i Chicago, va ensenyar teoria política a la School for Social Research de Nova York.

Autora de nombroses obres, es va donar a conèixer en 1951 amb un treball titulat Els orígens del totalitarisme, en què, mitjançant l’anàlisi de l’ imperialisme del segle XIX i dels règims totalitaris del XX, intentava reconstruir les vicissituds històric-polítiques que van desembocar en l’antisemitisme. De totes maneres, aquest aspecte fonamental de la seva obra sempre es troba inserit en el quadre d’una reflexió més general sobre la noció de política al món modern, com passa a La condició humana (1958), obra en la qual l’autora s’interroga sobre els nuclis essencials dels conceptes polítics clau, com els de democràcia, poder, violència o domini.

Ja que el caràcter públic de la felicitat i la llibertat, que Hannah Arendt identificava respectivament amb les revolucions francesa i americana (així a Sobre la revolució, 1963), s’ha perdut en la nostra tradició, el seu projecte s’insereix en l’àmbit gairebé utòpic de una democràcia radical que no es basi sobre el principi de sobirania. En el seu últim treball, La vida de l’esperit, en tres volums i que va quedar inacabat, és evident la referència cada vegada més clara a la influència del pensament de Martin Heidegger, i a la renovació de les reflexions de la tradició hebraica sobre les nocions de veu , escriptura i traç.

La finalitat dels orígens del totalitarisme (obra que seria re elaborada i traduïda a l’alemany per la seva mateixa autora per a una edició de 1955, prologada per Karl Jaspers) és demostrar que el nacionalsocialisme i el bolcheviquisme són diferents del despotisme i la tirania, les formes de exercici autoritari del poder conegudes des de l’antiguitat. Les condicions i els processos socials que van conduir al totalitarisme i al sistema burocràtic terrorista dels camps de concentració s’analitzen servint d’abundant material documental. L’autora divideix la seva investigació en tres parts: antisemitisme, imperialisme i totalitarisme.

Segons Arendt, els orígens del totalitarisme es troben “en la ruïna i disgregació dels estats nacionals i en el desenvolupament anàrquic de les modernes societats de masses”. Els diferents elements desencadenats en aquest procés de disgregació es presenten en les dues primeres parts del llibre fins a arribar als seus orígens històrics, per ser descrits, en la tercera, en el seu “cristal·litzada forma totalitària”. Arendt afirma que l’antisemitisme (com a concepció política, producte dels últims decennis del segle XlX) no es pot explicar simplement com “odi pels jueus”; les idees de domini i persecució van néixer dels llocs comuns antisemites de la ideologia política burgesa quan es disgregar l’estat nacional amb els seus mecanismes de control.

En el desenvolupament de l’emancipació política de la burgesia cap a “l’aliança entre capital i plebs” i en la societat dominada pel concepte pseudocientífic de raça, amb la seva màquina burocràtica per l’aniquilació, Arendt reconeix el resultat “de la propaganda i l’organització totalitària “. L’aparell estatal s’independitza, la política secreta substitueix les lleis i la justícia i els camps de concentració i extermini “serveixen al règim totalitari com a laboratoris per a la comprovació de la seva pretensió de domini absolut sobre l’home”. El nacional i la dictadura dels soviets només són possibles, segons l’autora, perquè en aquests sistemes “cada persona és reduïda a una immutable identitat de reaccions, de manera que cada un d’aquests feixos de reaccions pot intercanviar-se per qualsevol altre”, i un dels motius pels quals l’home modern es converteix tan fàcilment en víctima dels moviments totalitaris és “el seu creixent distanciament”.

Un presentem alguns dels seus millors treballs en PDF

ELS ORIGENS DEL TOTALITARISME

Los-origenes-del-totalitarismo

PDF: Hannah Arendt – Los origenes del totalitarismo

EICHMAN A JERUSALEM

Eichmann-en-Jerusalen

PDF: Hannah Ardent – Eichmann en Jerusalen

LA CONDICION HUMANA

la-condicion-humana-9788449318238

El present llibre és un penetrant estudi sobre l’estat de la humanitat en el món contemporani que analitza, sobretot, les coses que l’home i la dona són capaços de fer. Així doncs, se centra en una discussió sobre la tasca, el treball i l’acció-els tres capítols centrals de l’obra-i es refereix tant a les capacitats humanes el motiu essencial és atendre les necessitats de la vida (menjar, beure, vestir-se, …) com a la sublimació d’aquestes en una altra més transcendental, la capacitat de ser lliure. Alhora anàlisi històrica i proposta política d’ampli abast filosòfic, La condició humana no només és la clau de totes les obres de Hannah Arendt, sinó també un text bàsic per comprendre cap a on es dirigeix ​​la contemporaneïtat.

PDF: Hannah Ardent – La condicion humana

Altres llibres

RESPONSABILITAT I JUDICI

Responsabilitat i judici és una obra essencial per entendre la concepció que Arendt té de la moral, és també una investigació indispensable sobre algunes de les qüestions més preocupants del nostre temps.El nucli d’aquest llibre és una profunda investigació ètica: «Algunes qüestions de filosofia moral », en ell Ar Endt aborda la insuficiència de les« veritats »morals tradicionals com normes per jutjar el que som capaços de fer, i examina des d’una nova òptica nostra capacitat per distingir el bé i el mal.Cada un dels llibres que Hannah Arendt va publicar en vida va ser una peça única que segueix propiciant noves reflexions i interpretacions. Responsabilitat i judici reuneix una sèrie d’escrits inèdits corresponents a l’última dècada de la vida d’Arendt, quan s’esforçava per explicar el sentit d’una de les obres més importants: Eichmann a Jerusalem, el relat del judici d’Adolf Eichmann, on va emprar per primera vegada el terme «banalitat del mal».

LLEGAT FILOSÒFIC DE HANNAN ARENDT

legado-filosofico-de-hannan-arendt-9788497425346

El cèlebre estudi Els orígens del totalitarisme, publicat el 1951, és la clau de tota l’obra de Hannah Arendt, que uneix la filosofia, la teoria política i la reflexió sobre el destí dels jueus. després d’un capítol introductori sobre la vida de l’autora i sobre les seves primeres obres, una part important d’aquesta obra de Hauke ​​Brunkhorst està dedicada a l’estudi sobre el totalitarisme. Brunkhorst analitza minuciosament les oscil · lacions del republicanisme d’Hannah Arendt i il · lumina per primera vegada els aspectes de la seva obra rellevants per a la filosofia del dret i la teoria constitucional. L’estret vincle entre experiència personal i pensament, recognoscible des de les obres de joventut fins el reportatge sobre el procés contra Eichmann (Eichmann a Jerusalem, 1963) així com la sensibilitat d’Arendt per a la integritat i autenticitat de la vida, confereixen la seva empremta inconfusible a els escrits d’aquesta outsider programàtica.

HOMES EN TEMPS DE FOSCOR

hombres-en-tiempos-de-oscuridad-2-ed-9788474327908

Les figures sobre les que Hannah Arendt reflexiona en aquest llibre tenen en comú tan sols l’època que els va tocar viure. Quines van ser les respostes de Karl Jaspers, Joan XXIII, Isak Dinesen, Walter Benjamin, Hermann Broch o Bertolt Brecht, entre d’altres, a les condicions externes del món durant la primera meitat del segle XX, amb les seves catàstrofes polítiques, els seus desastres morals i la seva sorprenent desenvolupament en les arts i les ciències? Hannah Arendt s’acosta a aquests ben coneguts personatges guiant-se per la seva concepció filosòfica sobre el que pot i ha de saber un ésser humà. No cal furgar en les intimitats de les persones per captar els trets que els fan únics i immortals. Amb una excepcional capacitat de percepció de les qualitats humanes més inconfusibles i profundes, Arendt assenyala la seva manera de ser presents al món, demostrar a la llum pública, ja sigui en les seves obres o els seus actes. Ens mostra amb precisió i sense eufemismes en quina mesura aquestes figures van lluitar, van trontollar i ensopegar causa de les seves circumstàncies i el seu dimoni particular, per a ser, després de tot ia vegades malgrat ells, fidels a si mateixos ia les seves aspiracions més profundes.

EL QUE VULL ÉS COMPRENDRE: SOBRE LA MEVA VIDA I LA MEVA OBRA

lo-que-quiero-es-comprender-sobre-mi-vida-y-mi-obra-9788498791815

Hannah Arendt no va escriure una autobiografia, ni tampoc va deixar quaderns de notes a l’efecte. A més, li s’arredraba la idea de projectar una imatge pública de si mateixa. Però alhora que el seu nom ha anat adquirint notorietat i unes quantes tesis i cites, extretes de la seva obra, quedaven elevades a la categoria de llocs col comuns, l’obra original s’ha vist progressivament relegada, i la seva autora sotmesa a un procés d’estilització . La «autèntica» Hannah Arendt resulta més aviat desconeguda per al públic i, segons passa el temps, semblaria fins i tot que el que s’explica d’ella és més aviat fruit de la ignorància que del coneixement. Qui era, qui és Hannah Arendt? La present obra es dirigeix ​​a tots aquells que, agullonats per aquesta curiositat, es fan aquesta pregunta. Deixant que Hannah Arendt es presenti a si mateixa, es proposa respondre a aquesta inquietud cridant l’atenció sobre la imatge que Arendt tenia de si mateixa i sobre el que realment va escriure. La primera part recull entrevistes i documents que poden ser llegits com «respostes a qüestions sobre la seva persona i la seva obra». Entre ells s’inclou la famosa carta a Gershom Scholem, amb una resposta insuperable, per la seva brevetat i resolució, a les crítiques que Scholem va dirigir a la seva persona ia les seves posicions polítiques, el que la converteix en un testimoni essencial sobre si mateixa. La segona part és una selecció de fragments de les cartes d’Arendt a Karl i Gertrud Jaspers, on tracta del «ser-jueva», de les seves obres i de diversos temes de la vida. Finalment, no només s’incorpora una bibliografia completa, cronològicament ordenada i comentada, de l’obra de Hannah Arendt, sinó que es dóna també la corresponent bibliografia d’Arendt en espanyol, elaborada d’acord amb l’aparell bibliogràfic original, la qual cosa converteix la present edició en una eina de consulta fonamental.

Advertisements

Una resposta a “Hannah Arendt

  1. Retroenllaç: Autors recomenats | xerradesdemar

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s